Minden vállalkozás a maga tekintetében egyedi, ami alól még az azonos szektorban szereplő, azonos tevékenységet folytató cégek sem kivételek. Függetlenül attól, hogy ugyanaz a kínált szolgáltatás vagy termék, minden vállalkozás életében szerepel egy másoktól megkülönböztethető speciális vonás (USP), amely segít magasabb szinten kiszolgálni az ügyfeleket és kitűnni a tömegből.
Mi az a USP?
De mi is pontosan a USP? A USP, az angol Unique Selling Proposition kifejezés rövidítése, amit magyarul leggyakrabban egyedi terméktulajdonságnak nevezünk. Ez az az „aranyat érő” tulajdonságod, amely kiemel a versenytársak közül és amellyel még személyre szabottabban érheted el a releváns célközönségedet. Tehát azt beláthatjuk, hogy ez egy olyan marketingeszköz, amit érdemes megtalálnod és aktívan használnod.

Hogyan találd meg az USP-det?
Jó, oké, már értjük, hogy mi az a USP, de hogyan találom meg, hogy az én cégem életében mi az?
A vállalkozásépítés gyakran igényel önkritikát és folytonos piackutatást. Itt most a kettőt egyben kell alkalmaznunk.
Íme pár tipp, hogy hogyan találd meg a vállalkozásod USP-jét:
- Kérdezd meg ügyfeleidet: Ha valaki, akkor ők igazán tudják, hogy miért választottak Téged a konkurenciával szemben. Számos oka lehet: a személyed/márkád szimpatikusabb, gyorsabb vagy, precízebb vagy, ingyenesen szállítasz, közelebb helyezkedik a vállalkozásod az otthonához, garanciát vállalsz stb….
- Ha ők nem tudnak válaszolni, fogj egy excelt és írd fel a létező összes jó tulajdonságát és aspektusát a szolgáltatásodnak/termékednek. Ezek után rangsorold őket, hogy szerinted mely tesz Téged a legkülönlegesebbé és egyedibbé a piacon.
- Tedd félre az egot és büszkeséget és gyűjtsd össze a konkurencia kiemelkedő tulajdonságait is.
- Hasonlítsd össze, hogy mi az, amiben ő verhetetlen és mi az, amiben Te vagy az. Ahol közel azonos erőt képviseltek, az a „Kockázatos zóna”, itt valós harc fog folyni az ügyfél kegyeiért.
- Az ábra szerint, amiben Te vagy a „USP zóna” győztese, fejleszd még tökéletesebbre a szolgáltatásodat, kommunikáld konzekvensen és maradj az első pozícióban. A „Veszteséges zónában” verhetetlen a szomszéd, ezt inkább hagyd meg neki, ugyanis ő fog jobb szolgáltatást nyújtani a vevőknek.
Hogyan alkalmazd és kommunikáld?
Ha már a vállalkozásod USP-je is meg van, itt az ideje tudtára adni ezt a meglévő és leendő ügyfeleidnek. A cél, hogy ha ezt a szót/jellemzőt hallják, a Te vállalkozásod jusson eszükbe róla. Ezt leginkább a folytonos és tudatos kommunikációval érhetjük el. A USP-d, s egyben a legfőbb üzeneted, képes megjelenni a logódban, offline és online hirdetéseidben, az üzletedben vagy éppen a honlapodon. A legjobb, ha igyekszel széleskörűen minden lehetséges platformot és megjelenési lehetőséget kihasználni annak érdekében, hogy biztosan eljusson az üzeneted a vásárlókhoz.
Segítünk megtalálni
Nagyon reméljük, hogy cikkünk hasznos gondolatébresztőnek számított, és sikerül megtalálnod az egyedi terméktulajdonságodat. Amennyiben úgy érzed, hogy támogatást nyújthatunk neked a témában, akkor kérd bátran segítségünket, legyen szó egy USP tanácsadásról vagy éppen annak kommunikálásáról!
Sok sikert kívánunk vállalkozásod USP-jének megtalálásához. 🙂