Sokan azt gondolják, hogy a perszóna csak egy semmitmondó marketing halandzsa, egy szükségtelen, használhatatlan koncepció, ám ez egyáltalán nem így van. Ha igazán jól határozzák meg őket, akkor a perszónák nagyon sokat segíthetnek a vállalkozásod sikeres kommunikációjában. Lássuk, hogy hogyan!
Mi az a perszóna?
Mindenek előtt érdemes tisztázni, hogy pontosan mit is jelent a buyer perszóna kifejezés. A fogalmat Tomy Zambito határozta meg 2002-ben, így álljon itt az ő definíciója:
“A perszónák piackutatáson alapuló vásárlói archetípusok reprezentációi, amelyek megmutatják, hogy kik a vásárlók, mit próbálnak elérni, milyen célok irányítják a viselkedésüket, hogyan gondolkodnak, hogyan és hol vásárolnak, és miért/mikor hoznak vásárlási döntéseket.”
Miért van szükség perszónákra?
A perszónák (vagy másnéven: avatarok, ügyfélkarakterek, vásárlói személyiségek stb.) tehát egy adott cég potenciális vásárlóit, különböző célcsoportjait modellezik és személyesítik meg. Leginkább a tartalomkészítők és a webesek munkájának hatékonyságát növelik és alapvetően számukra szolgálnak segítségül; jellemzőena tartalommarketing-stratégia felállításában, a megfelelő web design elkészítésében és a kontentgyártásban.
Mi alapján lehet megalkotni a perszónákat és ki alkotja meg őket?
Ideális esetben a piackutatási eredmények alapján a marketinges vagy a marketinges csapat készíti el a perszónákat.
3 lépés a perszónák elkészítéséhez és használatához
Amennyiben vannak megbízható piackutatási adataid, akkor – marketinges híján – cégvezetőként te is megpróbálkozhatsz a perszónáid elkészítésével.
- Szegmentáld a potenciális vásárlóid, majd minden vásárlói csoportnak hozz létre egy külön perszónát. (Ha csak egy ilyen csoport van, akkor csak egyet.)
- Határozd meg a perszóna jellemzőit:
- nevét,
- nemét,
- korát,
- társadalmi státuszát, helyzetét,
- családi állapotát,
- iskolázottságát,
- céljait, kihívásait, vágyait,
- érdeklődési köreit, hobbijait,
- legfontosabb tulajdonságait,
- küllemét, öltözködési stílusát,
- munkáját és az érte kapott keresetét.
- Határozd meg azt is, hogy milyen információk érdekelhetik a terméke(i)ddel kapcsolatban,
- milyen csatornákat használ információszerzésre (ahol elérheted a hirdetéseddel),
- hol, hogyan és mikor vásárol
- és minden egyéb, olyan kategóriát, ami fontos lehet az adott perszóna vásárlói viselkedése szempontjából.
- Használd a perszónákat a mindennapok folyamán úgy, hogy mindig kiválasztod, hogy az éppen készülő tartalmat melyik avatar(ok)nak készíted!
Mikor kezdjek el foglalkozni a perszóna-készítéssel?
Ha tartalomgyártás előtt állsz, vagy, ha úgy érzed, hogy nem elég személyre szabottak a tartalmaid és vannak piackutatási adataid, akkor itt az idő, hogy (lehetőleg egy marketinges bevonásával) részletesen foglalkozz a perszónákkal! Ha szeretnéd, akkor mi is tudunk segíteni a perszónák elkészítésében: itt tudod felvenni a kapcsolatot velünk!