Mi az a perszóna (buyer persona) és milyen szerepe van a vállalkozásodban?

Facebook
Email
A perszóna - ha igazán jól határozzák meg - akkor nagyon sokat segíthet a vállalkozásod kommunikációjában.
perszóna, buyer persona
Elekes Márton

Szia, Marci vagyok!

Amennyiben kérdésed van a cikk tartalmával kapcsolatban, fordulj hozzám bizalommal!

Tartalomjegyzék

Sokan azt gondolják, hogy a perszóna csak egy semmitmondó marketing halandzsa, egy szükségtelen, használhatatlan koncepció, ám ez egyáltalán nem így van. Ha igazán jól határozzák meg őket, akkor a perszónák nagyon sokat segíthetnek a vállalkozásod sikeres kommunikációjában. Lássuk, hogy hogyan!

Mi az a perszóna?

Mindenek előtt érdemes tisztázni, hogy pontosan mit is jelent a buyer perszóna kifejezés. A fogalmat Tomy Zambito határozta meg 2002-ben, így álljon itt az ő definíciója:

“A perszónák piackutatáson alapuló vásárlói archetípusok reprezentációi, amelyek megmutatják, hogy kik a vásárlók, mit próbálnak elérni, milyen célok irányítják a viselkedésüket, hogyan gondolkodnak, hogyan és hol vásárolnak, és miért/mikor hoznak vásárlási döntéseket.”

Miért van szükség perszónákra?

A perszónák (vagy másnéven: avatarok, ügyfélkarakterek, vásárlói személyiségek stb.) tehát egy adott cég potenciális vásárlóit, különböző célcsoportjait modellezik és személyesítik meg. Leginkább a tartalomkészítők és a webesek munkájának hatékonyságát növelik és alapvetően számukra szolgálnak segítségül; jellemzőena tartalommarketing-stratégia felállításában, a megfelelő web design elkészítésében és a kontentgyártásban.

Mi alapján lehet megalkotni a perszónákat és ki alkotja meg őket?

Ideális esetben a piackutatási eredmények alapján a marketinges vagy a marketinges csapat készíti el a perszónákat.

3 lépés a perszónák elkészítéséhez és használatához

Amennyiben vannak megbízható piackutatási adataid, akkor – marketinges híján – cégvezetőként te is megpróbálkozhatsz a perszónáid elkészítésével.

  1. Szegmentáld a potenciális vásárlóid, majd minden vásárlói csoportnak hozz létre egy külön perszónát. (Ha csak egy ilyen csoport van, akkor csak egyet.)
  2. Határozd meg a perszóna jellemzőit:
    1. nevét,
    2. nemét,
    3. korát,
    4. társadalmi státuszát, helyzetét,
    5. családi állapotát,
    6. iskolázottságát,
    7. céljait, kihívásait, vágyait,
    8. érdeklődési köreit, hobbijait,
    9. legfontosabb tulajdonságait,
    10. küllemét, öltözködési stílusát,
    11. munkáját és az érte kapott keresetét.
    12. Határozd meg azt is, hogy milyen információk érdekelhetik a terméke(i)ddel kapcsolatban,
    13. milyen csatornákat használ információszerzésre (ahol elérheted a hirdetéseddel),
    14. hol, hogyan és mikor vásárol
    15. és minden egyéb, olyan kategóriát, ami fontos lehet az adott perszóna vásárlói viselkedése szempontjából.
  3. Használd a perszónákat a mindennapok folyamán úgy, hogy mindig kiválasztod, hogy az éppen készülő tartalmat melyik avatar(ok)nak készíted!

Mikor kezdjek el foglalkozni a perszóna-készítéssel?

Ha tartalomgyártás előtt állsz, vagy, ha úgy érzed, hogy nem elég személyre szabottak a tartalmaid és vannak piackutatási adataid, akkor itt az idő, hogy (lehetőleg egy marketinges bevonásával) részletesen foglalkozz a perszónákkal! Ha szeretnéd, akkor mi is tudunk segíteni a perszónák elkészítésébenitt tudod felvenni a kapcsolatot velünk!